Saturday, June 21, 2008

WAJARKAH KERJASAMA ITU..?

Susulan dari titah Sultan Perak, Pengerusi DAP, Karpal Singh dan Pengerusi DAP negeri, Datuk Ngeh Koo Ham membuat kenyataan bahawa Sultan tidak berhak melantik semula pegawai kerajaan termasuk di Jabatan Agama Islam Perak (JAIP).

Pertukaran serta-merta diarahkan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin terhadap Pengarah JAIP, Datuk Jamry Sury diarah supaya ditarik balik. Istana Perak menyifatkan perbuatan Mohammad Nizar menukar Jamry membelakangkan kedudukan Sultan Perak sebagai ketua agama Islam dan Raja Muda Perak selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak (MAIAMP).
Pemimpin-pemimpin UMNO Perak menyatakan kesal dengan perbuatan kedua-dua orang kuat DAP dan Mohammad Nizar selaku Menteri Besar didesak menyatakan pendirian sama ada bersetuju dengan kenyataan kedua-dua pemimpin DAP tersebut.


Sebelum kenyataan ini dibuat, Karpal Singh mendedahkan bahawa dirinya telah dihalalkan untuk dibunuh oleh seorang pemuda Islam kemudian bertindak melulu menghuru-harakan Dewan Rakyat berkaitan Peraturan Mesyuarat di Persidangan Parlimen.

Tatalaku oleh Pengerusi Dap sejak kebelakangan ini semakin menjadi-jadi. Mungkin teruja dengan sokongan yang meningkat kepada Parti beliau dan tidak mustahil kerana ini adalah hasil kerjasama dengan beberapa parti yang membentuk Pakatan Rakyat. Keangkuhan Karpal agak ketara semenjak DAP menerajui Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan wakil rakyat DAP mendominasi barisan anggota Exco Negeri Perak. Pengerusi DAP Perak, Ngeh Koh Ham turut mengikut jejak langkah Karpal dalam tindakannya.

Apakah pendirian Mohamad Nizar, Menteri Besar Perak terhadap isu ini? Nizar dilantik dan mendapat perkenan Istana hanya kerana status bangsa dan agamanya selari dengan perlembagaan Negeri Perak.
Meskipun parti MB Nizar mewakili memenangi jumlah kecil kerusi Dewan Undangan.

Apa pandangan Presiden dan Mursyidul Am PAS, apa ulasan Presiden PKR? Inikah bentuk kerjasama yang diidam-idamkan? Jangan lupa untuk merenung kembali kenyataan YB Fairus (PKR) di Pulau Pinang?
Kewajaran penubuhan Pakatan Rakyat selepas PRU12 sudah boleh dipertikaikan.


Apakah hanya untuk kuasa, memperjuangkan masa depan bangsa Melayu,, membawa angin perubahan kepada politik Malaysia atau memberi lebih peluang kepada bangsa lain merendahkan martabat Melayu?.

Telah tiba ketikanya pemimpin Melayu menilai kembali kerjasama didalam Pakatan Rakyat. Jangan hanya kerana ingin berkuasa dan mendapatkan kedudukan segala bentuk penghinaan terhadap kedudukan Bangsa Melayu ditelan bulat-bulat. Jangan terus terlena dengan kedudukan dan kuasa. Jangan terus menjadi bidak catur mereka yang agendanya semakin jelas didedahkan.

Kerajaan Pakatan Rakyat baru lebih kurang 2 bulan memerintah namun dalam tempoh berkenaan pelbagai perkara yang menyentuh maruah dan martabat Bangsa Melayu ditimbulkan.

Bolehkah Pakatan Rakyat diberi ruang untuk berkuasa di Parlimen seterusnya menerajui Kerajaan Malaysia?Apa akan berlaku jika pemimpin Melayu didalam Pakatan Rakyat terus terleka sehingga Pilihanraya Umum Ke 13?.

TIDAK MUSTAHIL KEKUASAAN MELAYU AKAN LEBUR DAN KEDUDUKAN RAJA-RAJA MELAYU AKAN TERUS DISANGGAH.

No comments:

Post a Comment