Saturday, June 21, 2008

BUKAN KEHENDAK MAJORITI..?

UMNO Bahagian Batu Pahat mendesak supaya pelan peralihan kuasa dibuat sebelum Disember 2008.
Ia diputuskan di Mesyuarat Perwakilan Khas yang diadakan di Dewan Jubli Intan baru-baru ini.
Pengumuman dibuat oleh Ketua Bahagian UMNO Batu Pahat, Dr. Mohd Puad Zarkashi ekoran desakan ahli akar umbi yang mahukan Presiden UMNO bertanggungjawab atas kemerosotan sokongan terhadap parti.


Pengumuman tersebut bagaimanapun disanggah oleh Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Batu Pahat yang juga Setiausaha Politik Menteri Penerangan Dr. Junaidi Abdul Wahab yang mendakwa bahawa Mesyuarat Perwakilan Khas hanya dihadiri oleh 300 perwakilan berbanding 600 pada mesyuarat biasa. Maka keputusan tidak diputuskan oleh majoriti perwakilan. Tambahan lagi, dakwa beliau, perwakilan hanya diserahkan usul berkaitan (perkara yang akan dibincangkan) sebelum bermulanya mesyuarat. Mengulas perkara yang sama, Ketua Bahagian UMNO Pasir Gudang, Datuk Seri Mohd Khaled Nordin berkata bahawa keputusan berkenaan tidak mewakili pendirian yang dipegang oleh 26 Bahagian UMNO Negeri Johor..

Fasal 8.5: (Perlembagaan UMNO)

Perhimpunan Agung Khas hendaklah diadakan apabila dikehendaki oleh salah satu daripada tiga permintaan yang berikut:-

8.5.1 Dengan kehendak Presiden.
8.5.2 Dengan permintaan bertulis daripada dua pertiga Ahli-ahli Majlis Tertinggi
8.5.3 Dengan permintaan bertulis oleh sekurang-kurangnya satu perdua daripada jumlah semua

Bahagian-bahagian itu telah mengadakan mesyuarat Perwakilan Khas atas masalah yang sama..

Soalannya:

Pertama: Adakah Mesyuarat Perwakilan Khas berkenaan menepati keperluan dibawah peruntukan yang dinyatakan didalam Perlembagaan UMNO? Amat jelas peruntukan yang sama perlu digunapakai di semua UMNO Bahagian seluruh negara. Sila rujuk Fasal 8.5.3

Kedua: Sudahkah semua 26 UMNO Bahagian Johor mengadakan Mesyarat Perwakilan Khas yang membolehkan DS Khaled Nordin membuat kenyataan sedemikian? Seperti yang disebut UMNO Johor Baru dan UMNO Kulai mempunyai pendirian yang berbeza…apakah pendirian mereka? Adakah ia berbeza dengan pendirian UMNO Bahagian Pasir Gudang atau berbeza pendirian dengan UMNO Bahagian Batu Pahat?

Selagi tiada pengesahan dibuat oleh kesemua Ketua-Ketua Bahagian UMNO Negeri Johor, kenyataan oleh mana-mana individu tidak dapat diterima oleh ahli akar umbi. Berbanding inisiatif yang diambil oleh UMNO Bahagian Batu Pahat belum ada sebarang Mesyuarat Perwakilan Khas diadakan oleh lain-lain UMNO Bahagian Negeri Johor berhubung desakan peralihan kuasa atau usul menyokong penuh kepimpinan Presiden Parti. Apa yang khalayak sedia maklum hanyalah perjumpaan Presiden UMNO dengan pemimpin UMNO Johor tempohari berkaitan usul yang sama yang dipersoalkan oleh banyak pihak.

No comments:

Post a Comment