Saturday, June 21, 2008

Politik CANGGIH Zaid Ibrahim

Tempoh 18 bulan PERTAPAAN Zaid Ibrahim dari kancah politik UMNO berjaya mengubah persepsi beliau terhadap politik semasa. Pertuduhan "Politik Wang" sewaktu pemilihan Ketua-Ketua Bahagian UMNO tidak memberi sebarang kesan terhadap kerjaya politiknya.

Satu dimensi baru wujud apabila Zaid dilantik menjadi senator dan seterusnya diberikan jawatan Menteri yang tidak kurang pentingnya didalam Barisan Kabinet Paklah. Kenyataan terbaru beliau di Tasik Titiwangsa menyerlahkan sifat taksub beliau terhadap Paklah sekaligus memberikan isyarat amat jelas kepada penentang dan pengkritik.

Pihak pertikai PM bersifat kuno

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mohd Zaid Ibrahim menyifatkan golongan yang mempertikaikan kepemimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai berfikiran lama dan mengamalkan budaya politik lama yang tidak boleh menerima perubahan, katanya di Tasik Titiwangsa selepas merasmikan Festival Kelantan 2008.

Zaid amat setia dan terhutang budi kepada Abdullah kerana melantiknya menjadi senator dan menteri. Jadi dia menyerang ahli-ahli Parlimen BN yang dianggapnya sebagai menentang kerajaan yang atau lebih tepat menentang Abdullah.

Mereka ini adalah penentang Paklah yang berfikiran LAMA DAN KUNO mengikut tafsiran Zaid Ibrahim

Calon PAS dalam Pilihanraya 2008 Kerusi Kepala Batas - Subri Mat Arshad 12, 199 orang Pengundi yang memberikan undi kepada Subri

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed Isteri mantan Perdana Menteri Tun Dr Hasmah Mohd Ali

Anak-anak mantan Perdana Menteri Dato Mokhzani/ Dato’ Mukhriz Tun Dr Mahathir

Tengku Razaliegh Hamzah yang menyuarakan hasrat untuk bertanding kerusi Presiden UMNO pada PAU Disember 2008 – bakal dicop KUNO oleh Zaid

Bekas Ahli Parlimen Parit Sulong, Dato' Ruhani Ahmad Exco Pemuda Umno Dato' Sazmi Miah Dr Mohd Puad Zarkashi, Ahli Parlimen Parit Sulong, Ketua UMNO Batu Pahat.

Mereka ini berfikiran lama dan kuno kerana telah atau akan menentang/ mengkritik Paklah, baik semasa pilihanraya mahupun ketika selepas berlangsungnya pilihanraya. Penyokong-penyokong MODEN DAN CANGGIH Paklah dimata Zaid Ibrahim .

Zaid Ibrahim (penyokong setia) yang digantung 18 bulan (tuduhan politik wang) dari aktiviti politik oleh UMNO kemudian dilantik menjadi menteri selepas diberikan status SENATOR oleh Paklah

Muhammad Muhd Taib yang berundur dari kerajaan Selangor (kerana kes penyeludupan wang di Australia) dilantik menjadi Senator dan Menteri oleh Paklah. Memegang jawatan sebagai Ketua Penerangan UMNO Malaysia dan Ketua Perhubungan U&MNO Selangor ketika ini.

Zaid dan Mat Taib tidak hairan jika tidak dipilih sebagai calon dalam pilihanraya kerana seorang calon yang menang belum tentu akan dipilih menganggotai kabinet Menteri. Apa yang penting adalah akur dengan sokongan tidak berbelah bagi terhadap Paklah dan tidak perlu rasa malu duduk bersebelahan dengan Menteri-Menteri yang menang dalam pilihanraya. Tidak juga perlu rasa takut untuk berdepan dengan kritikan dari sesiapa terutama ahli-ahli UMNO yang menentang Paklah.

Shahrizat Jalil yang dilantik sebagai Penasihat dalam Kerajaan Paklah walaupun tewas ketika PRU12.

Ezam Md Nor yang dulunya menentang UMNO habis-habisan bersama AMK, kini diterima dengan senang hati oleh Paklah kerana ingin memerangi rasuah dalam kerajaan. Nampaknya Ezam memang senada dengan Zaid dalam isu rasuah ini walaupun Zaid sendiri terperangkap dengan rasuah (politik wang). Ada baiknya Ezam membongkar dulu kes rasuah Zaid ni sementara beliau baru hendak berkuku.

Para Menteri, Timbalan Menteri dan Ahli-ahli Parlimen yang bersuara memihak Paklah. Para pemimpin UMNO yang tidak langsung menyatakan pendirian (bisu) terhadap kemelut didalam UMNO.

Hadirin Majlis Makan Malam (Ahli Majlis Peguam dan Pemimpin-pemimpin Pembangkang) yang memberi ‘standing ovation’ kepada Paklah di majlis berkenaan.

Ketara sekali bahawa PESALAH DAN PENGALAH (jika boleh disebut sedemikian) mendapat tempat istimewa disisi Paklah. Budaya akur dan setia kepada pemimpin seperti saranan Zaid dan rakan seangkatan dengannya, mahu diterapkan didalam UMNO bertujuan menyatupadukan ahli-ahli dan mengukuhkan kedudukan parti sebagai usaha menenggelamkan isu kekalahan pada PRU 12 tempohari.

No comments:

Post a Comment