Saturday, June 21, 2008

2009….KAMI BELUM MAMPU…..

Ini janji mereka.....PKR dan Pas menerusi manifesto PRU12 berjanji untuk memberi cuti bersalin 90 hari, membuka tabung permulaan RM100 bagi setiap anak kelahiran Selangor, bantuan RM75 sebulan bagi setiap anak yang dihantar ke taman asuhan kanak-kanak, bantuan RM50 sebulan seorang bagi anak yang mengikuti pendidikan prasekolah dan memberi RM1,000 kepada anak Selangor yang berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti.

Tetapi ketika ini Kerajaan Selangor mengumumkan bahawa Pelaksanaan Janji tertakluk kepada pembentangan Bajet 2009 akhir tahun ini.

Janji-janji bertujuan meraih undi rakyat yang memungkinkan parti-parti Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan Negeri Selangor. Hasrat itu tercapai dan bermulalah kajian terhadap beberapa perkara dalam usaha untuk menunaikan janji. Yang menghairankan adalah bagaimana janji-janji berkenaan boleh ditabur sedangkan kemampuan untuk melaksanakannya tidak pernah diketahui dan dikaji?

Satu-satunya nikmat yang bakal diperolehi oleh rakyat Selangor adalah bekalan air percuma sebanyak 20 meter padu pertama yang bakal dilaksanakan pada 1 Jun 2008, terlewat dua bulan dari yang ditetapkan. Tiada kaedah jelas yang dapat dinyatakan bagaimana ia dapat dilakukan memandangkan Syabas (Syarikat Bekalan Air Selangor) bukan milik Kerajaan Negeri dan perundingan sedang berlangsung.

Perlaksanaaan pengurangan cukai pintu kediaman sebanyak 20 peratus dan cukai premis komersial 10 peratus tidak dapat dibuat pada tahun ini kerana pembangunan ekonomi negeri belum mencapai tahap yang diinginkan.

Kerajaan campuran Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas perlu mengkaji semula janji menurunkan cukai itu .Tiada jaminan bila rakyat Selangor akan menikmatinya kerana ia bergantung kepada jumlah peruntukan kewangan kerajaan negeri berdasarkan Bajet 2009. Kewangan Kerajaan Negeri tidak mencukupi kerana pihak berkuasa tempatan (PBT) memerlukan bajet besar untuk melaksanakan tanggungjawab kepada rakyat.

Anggapan Tan Sri Abdul Khalid bahawa penduduk Selangor terbeban dengan cukai yang tinggi tidak tepat apabila dapat mengenalpasti bahawa nilai hartanah menjadi puncanya. Maka beban cukai yang ditanggung rakyat Selangor tahun ini berpatutan dan tidak perlu dikurangkan ..?Kajian Tan Sri Khalid menunjukkan nilai hartanah di Selangor dan Kuala Lumpur meningkat setiap hari (Harga tanah meningkat daripada RM50 sekaki kepada RM100 sekaki dalam tempoh 10 tahun) tetapi larangan pembangunan di beberapa kawasan (cerun kelas tiga dan empat, hutan simpan untuk takungan air dan kawasan hijau) dijangka dapat menurunkan harga hartanah di Selangor. Ini bermakna kemungkinan untuk mengurangkan cukai tetap ada. Sebagai seorang bekas CEO jangkaan Tan Sri Khalid hanya cakap-cakap dimulut bertujuan untuk memuaskan hati rakyat Selangor. Apakah penurunan nilai hartanah semudah mencetak manifesto pilihanraya…? Ceruk manakah di Malaysia ini yang menampakkan penurunan nilai hartanah…?

Jangan resah dan risau....rakyat Selangor masih berpeluang menikmati diskaun 70 peratus kepada denda cukai tertunggak bagi tunggakan hasil sebelum 31 Disember tahun lalu dan bagi cukai tertunggak mulai 1 Januari lalu, berkuat kuasa serta-merta sehingga 30 Jun ini dan berharap rakyat dapat membentuk budaya membayar cukai pintu.

Maka rakyat seluruh Negeri Selangor perlulah menerapkan BUDAYA BARU iaitu MEMBAYAR SEGALA CUKAI kepada kerajaan dengan keistimewaan diskaun 70 Peratus. BUKAN 70 PERATUS DARIPADA TAKSIRAN CUKAI tetapi DISKAUN 70 PERATUS DARIPADA DENDA CUKAI TERTUNGGAK.

Rakyat Selangor sekali lagi diminta supaya menunaikan PERMINTAAN KERAJAAN PAKATAN RAKYAT sebelum KERAJAAN PAKATAN RAKYAT boleh MENUNAIKAN JANJI

No comments:

Post a Comment