Saturday, June 21, 2008

PKR MENYOKONG WALAUPUN KARPAL ANGKUH..!

Apalagi yang dapat menutup mulut Karpal Singh ?

Kenyataan angkuh yang dibuat menunjukkan beliau tidak hairan dengan kecaman dan bantahan yang dibuat terhadapnya. Ini isu kedaulatan Raja-Raja Melayu dan maruah orang Melayu. Telinga bangsa Melayu sudah tidak betah bertahan terhadap sindiran sinis individu ini, namun apakan daya kuasa untuk membuat keputusan bukan ditangan Rakyat.

Laporan Polis yang dibuat dimerata tempat tidak dapat menyedarkan apalagi untuk menundukkan keegoan Peguam Tersohor ini.

Kuasa Raja-Raja telah terang dicabar oleh Karpal Singh. Maka sudah sampai masanya Raja-Raja membuktikan bahawa Institusi tersebut mempunyai kuasa terhadap salah seorang Rakyat yang engkar dan derhaka.

Dewan DiRaja Selangor telah bersuara. Institusi Raja di lain-lain Negeri perlu menyuarakan pandangan dan mengambil tindakan yang sesuai terhadap Karpal Singh. Majlis Raja-Raja diharap dapat bertindak dan membuat keputusan memperlahankan rentak tari Karpal Singh. Mulutnya wajib ditutup.

"Walaupun 2,000 laporan polis, saya tak berganjak’

Itu ketegasan pendirian Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh. Walaupun 2,000 laporan polis dibuat terhadapnya, beliau akan terus berpegang kepada kenyataan bahawa Sultan Perak tidak mempunyai bidang kuasa terhadap pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP).

"Saya tidak mempersoalkan atau mencabar kedudukan Sultan Perak sebagai Ketua Agama Islam di Perak tetapi baginda tidak ada kuasa dalam hal untuk menarik balik pertukaran seseorang pegawai kerajaan," katanya.
"Jika Raja-Raja Melayu tidak boleh membuat keputusan (mengenai kedudukan pegawai jabatan agama Islam) bagaimana (baginda) hendak menjalankan fungsi tersebut"

Kata-kata itu keluar ketika membahaskan usul terima kasih titah Yang di-Pertuan Agong pada sidang Dewan Rakyat. Karpal mendakwa laporan-laporan polis terhadapnya yang kini mencecah 20 kes didalangi oleh UMNO dan pada ketika yang sama mempertikaikan kredibiliti Tengku Adnan Mansor yang membuat laporan polis terhadapnya.

"Saya tidak lakukan perbuatan melanggar undang-undang, tetapi ada 20 laporan polis mengenai isu Sultan Perak"

Beliau menyifatkan 20 laporan polis dibuat terhadapnya merupakan satu sejarah di Malaysia.
Karpal mempertikaikan mengapa beliau dituduh derhaka sedangkan para pemimpin UMNO pada tahun 1993 membuat pindaan Perlembagaan Persekutuan dengan mewujudkan mahkamah khas dan menjadikan sultan sama taraf dengan rakyat

"Mengapa ada double standard, mengapa saya menjadi mangsa?''

Beliau meminta Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail membuat keputusan yang adil dan tidak dipengaruhi oleh Perdana Menteri dalam menentukan bentuk tindakan susulan kepada laporan-laporan polis yang dibuat terhadapnya.

Dalam hal yang berkaitan, Majlis Ahli Dewan Diraja Selangor membidas Pengerusi DAP, Karpal Singh yang memberi gambaran Sultan Selangor 'campur tangan' dalam urusan eksekutif negeri tersebut.Kenyataan tidak berasas dan tidak bertanggungjawab seumpamanya telah mendatangkan kebimbangan dan tidak senang kepada majlis.

Sultan Selangor berhak memberikan pandangan baginda, menasihati dan memberi peringatan kepada kerajaan negeri, berkenaan hal-hal kesejahteraan rakyat.

''Perkara itu telah termaktub di bawah Perlembagaan Negeri.

Kenyataan itu dibuat bagi menegur kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh dalam laporan akhbar The Malay Mail pada 6 Mei lalu, yang mengatakan baginda Sultan Selangor telah mencampuri urusan para eksekutif negeri tersebut.

''Sultan Selangor tidak memihak mana-mana parti politik di negara ini,'' kata majlis tersebut

Sementara itu Parti Keadilan Rakyat (PKR) mempertahankan kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh melalui Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Anwar dilapor menerima penjelasan Karpal selepas beliau mengeluarkan kenyataan mempertikaikan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

"Kita telah berbincang dan menerima penjelasan Karpal Singh. Beliau tidak bermaksud menyinggung raja-raja Melayu"

Anwar berkata, hak dan kekuasaan Melayu atau Raja-raja di negara ini tidak terancam tetapi hanya diperbesar-besarkan oleh UMNO melalui media yang dikuasai mereka.

No comments:

Post a Comment