Saturday, August 26, 2017

RCI Memali : Siapa Untung Siapa Rugi

Isu Insiden Memali.

Tindakan :
** Puak-puak Najib bangkitkan kembali insiden berkenaan untuk memerangkap Tun (sambil berharap isu 1MDB dan songlap berbillion dananya dapat diselubung)
** Hadi Awang dan puak PAS menyokong puak Najib kononnya nak menunjukkan politik matang dan sejahtera sekaligus nak mengukuhkan hubungan keduanya ... PAS dan BN. Hadi jugak bermaksud untuk mengenakan Tun M.
** Tun M yang menjadi pihak yang mahu dipersalahkan sebagaimana biasa punya jawapan dan kebiasaannya jawapan berlandaskan fakta.

Kesannya :

** Najib dan konco-konco beranggapan gerakan penentangan terhadapnya bakal menjadi kendur dan sokongan yang ditunjukkan oleh Hadi dan PAS memperkukuh usaha mereka untuk melumpuhkan Tun dan parti gabungan pembangkang.
** Hadi yang nampak ghairah apabila isu Memali dibangkitkan pula terlupa bahawa peristiwa berkenaan berpunca dari ketaksuban pengikutnya dengan Amanat Banggol Peradong. Keghairahan Hadi dilihat ketara kerana dah terlalu banyak ulasan dan kenyataan yang beliau keluarkan kebelakangan ini (berkaitan insiden berkenaan).
Menubuhkan RCI Memali secara tak langsung sebenarnya memerangkap Hadi dan PAS. Disini Hadi dan PAS silap mentafsir gerakan tersirat puak Najib.
** Tun telah pun memberi respon.
Beliau tidak menghalang malah mendesak penubuhan RCI ini disegerakan. Beliau bersedia dipanggil dan akan memberikan keterangan.

Rumusan :
** biarpun RCI berjaya diwujudkan Najib dilihat akan gagal mempersalahkan Tun M
** tertubuhnya RCI berkenaan bakal mendedahkan kesalahan Hadi Awang kepada para pengundi baru yang kabur dan keliru tentang punca insiden.
** jawapan-jawapan dari Tun kebiasaannya jarang dapat dipertikaikan (kecuali ianya diputarbelitkan)

Kesimpulan :
Saya simpulkan dengan pertanyaan
** "Antara Najib (UMNO/BN),Hadi (PAS) dan Tun M (PH) ... Siapa yang UNTUNG siapa yang RUGI ..???"

Fb ID :
Fadzil Ams Mohamed

No comments:

Post a Comment