Saturday, August 19, 2017

Memali, Hadi, PAS dan Tun Mahathir

Insiden berdarah di Memali bagi saya adalah kemuncak penentangan para pengikut parti yang taksub kepada PAS.
Ia terjadi hanya berselang beberapa tahun selepas Hadi Awang menyampaikan Amanat Berhantunya disekitar tahun 80an.

Orang-orang UMNO termasuk mereka yang kini berada dipuncak kuasa (dalam parti) sememangnya sedia maklum bahawa berlaku reaksi menentang dari para pentaksub parti yang kononnya berjuang berlandaskan al-quran dan sunnah.

Bolehkah orang UMNO dan PAS (pimpinan Hadi Awang) berkaitan sembahyang dua imam, sembelihan orang UMNO dikatakan haram, suami isteri bercerai-berai, pengkebumian berasingan bagi kerana berbeza parti dan pelbagai tindakan serta perlakuan yang memecahbelahkan ummah.
** jutaan rakyat Malaysia memahaminya.

Seperti yang saya katakan "Insiden Memali adalah kemuncaknya". Secara kebetulan ... Peristiwa berkenaan berlaku semasa Malaysia diterajui oleh Tun Dr. Mahathir.

Maka ....
Apabila peristiwa tersebut diungkit kembali ...  Nama Tun disebut-sebut sebagai orang yang memikul tanggungjawab penuh. Tun didesak memohon maaf dan memperakui bahawa kejadian berkenaan adalah perencanaan beliau.
** desakan ini jugak datang dari mulut manusia yang melafazkan "Amanat Banggol Peradong" (yang sebenarnya menjadi punca kepada penentangan berbentuk ekstrem di Memali).

Bijaknya Hadi Awang.
Dengan mudah mahu mencuci tangan sementara beliau (dan parti PAS) sudah ada hubungan "matang dan sejahtera" bersama Najib (dan jugak UMNO).
** secebis rasa bertanggungjawab pun tidak ditunjukkan oleh Hadi Awang (terhadap kejadian yang menyayatkan itu) apatah lagi untuk menyatakan rasa "berdosa" ataupun bersalah.

Najib (diwakili Zahid) pula mengambil kesempatan atas peristiwa Memali untuk melumpuhkan Tun.
Tidak mustahil bahawa soalan yang diajukan dalam program Nothing To Hide 2.0 (berkaitan isu Memali) adalah sebahagian dari perencanaan dari UMNO.
** memang cukup aneh. Begitulah keadaannya apabila penentangan ditunjukkan terhadap UMNO para hari ini.
** apa yang dahulunya salah kini UMNO mentafsirkannya sebagai betul. Halal jad haram dan begitulah sebaliknya asal saja ia difikirkan mampu melonjakkan sokongan kepada UMNO.

Namun ...
Baik apapun yang dilakukan oleh UMNO dengan bantuan PAS .... Rakyat kini bukan jenis memberi sokongan membabi-buta (kecuali mereka yang dibutakan dengan DEDAK).

Lebih ramai yang terbuka mindanya dan telah bersedia sepenuhnya untuk menenggelamkan Hadi Awang dan PAS serta menumbangkan keangkuhan Najib bersama konco-konconya dalam UMNO/BN.

Rakyat bertekad untuk BERUBAH dan mereka akan menggunakan hak masing-masing tepat pada ketikanya.

Fb ID :
Fadzil Ams Mohamed

No comments:

Post a Comment