Monday, October 19, 2009

PERUBAHAN YANG DIPERLUKAN OLEH UMNO


"Oleh itu marilah kita BERSETIA menterjemahkan amanat YAB Presiden agar TIDAK ADA lagi diantara kita yang menjadi BATU-API, BATU RONSON, KAKI-CUCUK,TALAM DUA MUKA, PEPAT DILUAR, RENCONG DIDALAM, ...dan SI KITOL YANG LIDAH BERCABANG, langkah MENYILANG. TIDAK ada lagi perpecahan dalaman,tidak ada lagi team A-team B seperti dulu, tidak ada lagi gerakan jatuhmenjatuhkan pemimpin, tidak ada lagi budaya ugut-mengugut, & tidakada lagi perebutan kuasa sehingga parti menjadi mangsa. Petikan ucapan Timbalan Presiden UMNO sewaktu menggulung ucapan Presiden.

Persoalan Utama:

Benarkah kenyataan TSMY itu? Mungkin ada benarnya, kerana orang takkan bercakap sekiranya semua itu tidak pernah terjadi.

Kedua: Siapa pelakunya…..? Akui dan jalani pemulihan diri… samada dilakukan oleh mereka sendiri atau dengan bantuan dan sokongan dari parti.

Ketiga: Mampukah ahli yang terbabit mengakui kesilapan mereka…dan seterusnya bertekad untuk mengubah dan membasmi sama sekali apa yang biasa diamalkan sebelum ini.

Keempat: Apa ikrar dan iltizam mereka yang terbabit? Mahu terus bersama parti atau meninggalkan parti yang telah tercemar akibat kesilapan mereka dahulu.

Kelima: Siapa pengganti/pelapis yang bakal mengambil alih kedudukan mereka yang mengundur diri (andai berlaku demikian)? Tetapkan kriteria dan syarat yang sesuai untuk mereka. Kelayakan, Wawasan dan Sokongan yang dibawa bersamanya.

Apabila lima perkara diatas telah dibereskan maka langkah lanjut adalah:

a. Merenung kembali objektif pembentukan UMNO sejak dari mula kewujudannya.
b. Mengubah suai peraturan dan susunan Parti mengikut keperluan semasa.
c. Terapkan secara berterusan, bukan bermusim apa yang diperlukan oleh parti demi keutuhan dan kekuatan parti. Menekankan semangat kekitaan dan kesetiaan kepada parti.
d. Maklumat berkaitan aktiviti yang berlangsung, baik diperingkat mana sekalipun hendaklah sentiasa disampaikan kepada semua anggota.
e. Bekerja, berkhidmat dan memberi sumbangan bukan atas kepentingan peribadi.
f. Sebarang imbuhan atau ganjaran yang diperolehi dikongsi oleh semua yang terbabit tanpa pilih kasih dan keutamaan parti didahulukan.
g. Proses MEREMAJAKAN Parti sentiasa dilakukan, Berikan perhatian kepada mereka bukan sekadar mahukan sokongan tetapi lebih kepada membela keadaan kehidupan seharian mereka. Apabila langkah ini dilakukan tidak mustahil mereka akan memberi perhatian kepada Parti. Ketika itulah proses mengenalkan mereka kepada konsep, arahtuju dan keperluan sebenar Parti UMNO ini mereka sertai.

Langkah selanjutnya:

KEKALKAN APA YANG TELAH DIRENCANAKAN. JANGAN UBAH SEBARANG PERANCANGAN TANPA PERSETUJUAN SEMUA PIHAK YANG TERLIBAT.

Insyaallah, Parti akan mempunyai daya tahan dan berdaya saing pada jangkamasa yang lebih panjang.

Semoga perubahan yang berlaku ini akan sentiasa menjadi keutamaan ahli-ahli UMNO disemua peringkat..Cawangan, Bahagian, Negeri dan Peringkat Pusat.

No comments:

Post a Comment