Sunday, March 11, 2018

Kenapa BEREMOSI Sangat ..??

"Suruh dia jaga parti dia sendirilah. RoS mesti ada sebab (meluluskan penangguhan pemilihan UMNO)…kalau kamu tidak ikut undang-undang (susahlah). Negara ini ada undang-undang, tolong ikut undang-undang dan peraturan".
-Adnan Mansor
--------------
Jaga parti sendiri.

Ya betul.
Kerana mahu menjaga parti sendirilah maka Tun Mahathir "punya hak" untuk mempersoalkan tindak-tanduk pihak RoS dalam melaksanakan tanggungjawabnya.

Pendaftar Pertubuhan adalah agensi kerajaan yang bertanggungjawab terhadap rakyat dan masyarakat. Ia tidak boleh berpilih-pilih dan memihak kepada sesiapa dalam membuat sesuatu keputusan.
** rakyat atau sesuatu perkumpulan rakyat pun "ada sebab" untuk mempersoalkan apa yang berlaku dan apa yang berlaku jika terlihat ada "ketidakadilan" dalam sebarang urusan yang berkaitan.

Jawapan (sebenarnya sindiran) Adnan Mansor ini seakan mahu menafikan hak rakyat "untuk tahu".

Didalam isu penangguhan pemilihan UMNO (yang dibenarkan oleh RoS) Adnan Mansor tidak wajar memperlekeh apa yang disuarakan oleh Tun. Sebagai mantan Presiden parti berkenaan, Tun tidaklah jahil tentang peraturan yang termaktub didalam Perlembagaan parti berkenaan.
** wajib diingat bahawa parti berkenaan adalah parti yang Tun Mahathir pulihkan daripada krisis pengharamannya terdahulu.
** sepanjang ingatan saya (dan tentulah dalam ingatan Tun M juga) ... Fasal 10.16 (atau 10.17 yang disebut oleh RoS) tidak pernah berubah isi kandungannya. Ia sangat jelas dan perlulah dipatuhi (apabila ianya mahu DIGUNAKAN)

Tidak salahlah Tun Mahathir mengambiltahu isu berkenaan dan pelanggaran yang dilakukan terhadapnya (fasal 10.16).
** protes (atau lebih kepada mempersoalkan) dibuat kerana pihak penguatkuasa/pelaksana dilihat telah memberi layanan yang berbeza (antara PPBM dan UMNO)

Adnan Mansor tak perlu mengeluarkan kenyataan berbentuk kecaman jika pun tidak puashati (atau marah) terhadap Tun Mahathir hanya kerana tindakan RoS dipersoal.

** tolong jaga sikit status Menteri tu.

http://www.astroawani.com/berita-politik/jaga-parti-sendirilah-nasihat-ku-nan-kepada-tun-m-170178

Fb ID :
Fadzil Ams Mohamed

No comments:

Post a Comment