Thursday, March 15, 2018

Buatlah Sekadar Yang MAMPU


Sebut sahaja persatuan ... perkara pertama yang terlintas difikiran saya adalah "DUIT, WANG, RINGGIT".

Bukan maksudnya nak mengumpul ringgit untuk kepentingan diri sendiri, tetapi duit ringgit sememangnya perlu untuk menggerakkan sebarang aktiviti persatuan. Baik dari sekecil-kecil aktiviti apalagi untuk aktiviti besar bersaiz "perdana".
** persatuan kompang dikampung-kampung pun tahu perlunya wang berada didalam tabung persatuan.

Itu sebab suatu ketika dahulu saya pernah menasihatkan sebuah persatuan (di Pulau Pinang) supaya terlebih dahulu memikirkan hal janaan ekonomi sebelum persatuan ditubuhkan.
** saya diminta berperanan sebagai Penasihat Persatuan dan itulah "nasihat pertama" yang saya berikan. Tubuh entiti niaga dulu supaya apabila persatuan bergerak biaya aktivitinya ditampung oleh entiti niaga yang pemiliknya terdiri dari ahli-ahli persatuan berkenaan juga.
(sekarang saya dah berada di Johor dan persatuan serta perniagaan mereka masih bergerak aktif disana).

Sebaik sahaja PPBM terbentuk dan saya menjadi ahlinya maka idea berkenaan saya perkenalkan kepada orang-orang berpengaruh dibahagian.
Matlamatnya tidak lain tidak bukan adalah untuk mengumpul dana bagi kegunaan aktiviti semasa dan masa akan datang.
Kita perlu BERDIKARI ... bukan nak guna baru TERCARI-CARI.

Jika tak silap ingatan saya ... ianya saya usulkan lebih dari ENAM BULAN yang lalu.

Malang sungguh laaaa. Idea berkenaan TIDAK DIGUNAPAKAI maka apabila ada aktiviti hendak dijalankan ... konsep TONG-TONG sorang sedikit dilaksanakan.
** bagi program santai dan kecil-kecilan boleh laaaa. Sesuai konsep berkenaan digunakan.

Bagaimana pula dengan program besar ..???
Apa cerita dengan perbelanjaan berkempen (setiap hari dibeberapa tempat) yang bakal berlaku menjelang PRU14 nanti ...???
** wang pertaruhan calon MACAMANA ...???

Entahlah.
** saya hanya mampu bersuara, yang boleh MEREALISASIKANNYA adalah sekelian ahli dan penyokong (PPBM khasnya atau PH amnya).

Kini ... untuk menggerakkan aktiviti, terpaksalah berjalan ala kadar. Jika mahu adakan aktiviti besar .... mendongak dan menadahlah belas ehsan dari pimpinan pusat.

Adoiiiii ....!!!!
** sedihnya laaaa weiiiii ...!!!

Masa semakin suntuk.
** bagi diri saya ... setakat ini hanya mampu menyampaikan mesej untuk membuka minda pengundi. Nak mencadangkan "pengumpulan dana" (sepertimana yang dicadangkan terdahulu) sekali lagi ... rasanya dah TERLAMBAT.

Tawakkal ajerlahhh ...!!!!

Fb ID :
Fadzil Ams Mohamed

No comments:

Post a Comment