Thursday, February 1, 2024

 Sembang Sekejap :



Isu :
** menunggang Agama
** menungging Agama

Bercakap hal-hal berat dengan kawan memang leceh terutama bab-bab berkait agama Islam yang MAHA SUCI. Kekadang dia buat muka konfius bila saya sentuh beberapa perkara yang agak sensitif.
** saya pun faham bahawa tak semua orang boleh cepat "tangkap" beberapa perkara yang saya sampaikan. Dua bab diatas baru jer saya perkatakan.

Ada "orang tu" dia selalu mengutuk mencaci para agamawan yang dikatakan "menunggang agama". Lebai-lebai berkopiah, berserban, berketayap bermain isu agama dalam berpolitik. Saya pun tak berapa suka jika hal begitu dijadikan isu.
** dalam negara yang majoriti warganya beragama Islam sepatutnya tak payah kisah sangat bab berpolitik guna isu agama ni. Sebab ... dah dalam masyarakat sendiri memang begitu jalan kehidupannya. Berteraskan Islam.

Cuma, seperti yang saya sebutkan diatas tadi ... ada orang kurang pantas dan tak cepat memahami hal-hal yang disampaikan hingga jadi BLUR kemudian HANYUT.

Bab "orang tu" yang memperlekeh agamawan tu pulak .. saya memang langsung tak berkenan sebab dia sendiri TAK TENGOK CERMIN.

Kenapa kena tengok cermin ..???.

Sebab dia ada rekod masuk kedalam dua kali dan salah satunya kerana KELAKUAN LUAR DARI TABIE MANUSIA apatah lagi bila dia mengaku beragama Islam.
** dia pun aktif dalam politik dan kini menyandang kedudukan paling utama dalam pentadbiran negara. Negara yang agama rasminya adalah ISLAM.

Menungging AGAMA.

Kenapa saya sebut begitu ..???.

Bukan ker dia sendiri sedang MENUNGGINGkan Agama Islam ..???.
Dia tungging agama Islam kerana dia mengaku Melayu dan Melayu jelasnya beragama Islam (yang tentunya melayakkan dia berada dikedudukan sekarang ini)..???.

Tetapi .... layakkah dia diterima sebagai Islam ..???.

Tanda tanya :

Ada ker agama Islam membenarkan habit LUAR TABIE ...???.

Bukankah ada disebut dalam Al-Quran (Kitab Suci bagi orang Islam) bahawa perlakuan itu dilarang dan umat yang mengamalkannya dah dibinasakan ..???.
** dan ... Baginda Nabi Muhammad SAW sendiri tidak mengaku manusia berkelakuan begitu sebagai UMATNYA. Habis kalau dah tak diakui sebagai umat Nabi SAW, dia umat Nabi yang mana ...???.

Jawablah persoalan ni.
Dia umat Nabi mana dan
agama apa yang dia bawak dan junjung ..???.

Dah tuuu ... bukan ker perbuatan dia tu selayaknya dia dikatakan sedang MENUNGGING AGAMA (Islam).
** tak malu ker mengata kat orang lain sedang sendiri pun berlumuran TAHIK ..???.

Fikir-fikirkanlah ...!!!.
(kalau nak berfikir. Kalau taknak tak paksa). 

FAM@Sgt.Jo (Unclejarum)
31 Januari 2024


No comments:

Post a Comment