Friday, September 14, 2018

Salah dan Silap Bangsa MELAYU

Perhatian :
Status ini akan "disunting" lagi selepas ini untuk diperkemaskan kandungannya.
○○○○○●●●○○

Awal pagi sebelum Subuh saya dah kongsikan satu kisah yang berlaku di negara Mesir. Ia berkaitan suatu usaha oleh seorang Jutawan yang membangun ekonomi.

https://m.facebook.com/groups/381133345611378?view=permalink&id=815793932145315

Sebelumnya, saya kemaskini berkaitan Status UMNO yang dipersoal.

https://m.facebook.com/groups/381133345611378?view=permalink&id=815576955500346

Dibawah status UMNO dipersoal terdapatlah suatu komen yang mengatakan UMNO itu penjaga bangsa Melayu dan sub-sub komen masuk menghentam komen tersebut.

Saya melihat komen pertama dan sub-sub komen punyai kebenaran masing-masing.

Saya meneliti setiap hujahan dan mengambil pendirian agak berbeza pada kali ini.

Saya tidak sepenuhnya menyalahkan UMNO atas kegagalan Melayu tetapi ianya disebabkan oleh sebilangan pimpinan UMNO yang tidak bertanggungjawab.
Keadaan orang Melayu yang terus tertinggal didalam bidang ekonomi lebih banyak disebabkan oleh kejahilan, kedangkalan dan mentaliti Melayu yang lebih suka menyalahkan orang lain.

Itu sebab maka saya kongsikan kisah Jutawan Mesir (link diatas) supaya orang Melayu dapat berfikir.
** apakah sebenarnya kesalahan yang dah mereka lakukan.

Saya mencari dan membaca banyak tulisan berkaitan "kegagalan orang Melayu" supaya dapat mencari rumusannya.
Akhirnya saya ketemukannya.

Ia seperti dibawah ini :

** Renung bangsa sendiri.
** Tengok amalan agama bangsa sendiri.
** Teliti kesilapan kealpaan bangsa sendiri.
** Muhasabah bangsa sendiri.

Apabila kita asyik tuduh Cina dan India. KIta tambah lagi dengan Kadazan dan Iban serta kaum-kaum lain.

KIta Melayu, kita Muslim lupa perbaiki diri kita.

Itulah salah kita selama ini.

Usah beralasan lagi.
Mari kita sama-sama cari jalan keluar.

Ayuh Melayu …
Sama-sama fikir, sama-sama renung.
Sama-sama bertindak dengan bijaksana.

Bukan emosi tak tentu hala !

Fb ID :
Fadzil Ams Mohamed

No comments:

Post a Comment