Monday, August 21, 2017

Hanya PH atau BN .. Bukan PAS

Berdekad PAS berjuang menentang UMNO yang dikatakan memerintah dengan berlandaskan Perlembagaan penjajah.
UMNO mengekalkan kuasa bermula dengan kemenangan Perikatan dan diteruskan dengan gabungan parti-parti didalam Barisan Nasional.
** untuk beberapa ketika PAS berada bersama didalam Barisan Nasional sebelum disingkirkan keluar diera pentadbiran Tun Hussein Onn.

Saya hairan dengan PAS atas beberapa perkara :

** semasa bersama didalam BN kemana pergi pendirian mereka yang menentang Perlembagaan Penjajah (yang dilaksanakan oleh BN)...???
** Apa perubahan yang dapat mereka lakukan semasa masih berada didalam BN (yang ada sedikit kelainan hanyalah ada wakil dari PAS yang dilantik membarisi Kabinet Menteri)
** setelah keluar dari BN ... PAS meneruskan propaganda dengan perjuangan menentang Perlembagaan penjajah yang diwarisi BN.

Ironinya ....
Dalam penentangan terhadap Perlembagaan berkenaan ... Mereka sendiri tetap hidup sepertimana biasa, mengamalkan agama dan tatacara kehidupan Melayu Islam tanpa banyak permasalahan.

Sewaktu bersama DAP dan PKR didalam Pakatan Rakyat ... PAS berikrar bahawa mereka menghormati Perlembagaan yang sedia ada.
Namun dalam kempen serta ceramah kepada ahli dan para penyokong hal menentang Perlembagaan Kafir tetap mereka mainkan.

Terkini...
Selepas mengambil keputusan berundur dari Pakatan Rakyat ... PAS dilihat intim bersama pengamal/pelaksana Perlembagaan Kafir.

PAS dah pandai bermain wayang.
** berseteru dengan parti gabungan pembangkang.
** berbaik dengan UMNO/BN tetapi tetap dengan pendirian mahu menjatuhkan UMNO/BN
** kemudian boleh pula mewar-warkan mahu menjadi pihak "pengimbang" (antara pemerintah dan pembangkang).

Apa sebenarnya halatuju PAS ...???
Bagaimana rakyat mahu menentukan pilihan ...??

Dalam keadaan pendirian PAS yang dilihat kabur serta mengelirukan ini ... Saya berharap para pengundi mampu membuat pilihan yang betul dan tepat.

** BN atau PH.
** tidak boleh berpaut kepada PAS kecuali PAS sendiri membuat pilihan samada mahu bersama BN atau PH.

PAS tidak mampu dan tidak boleh mengambil keputusan untuk berjuang bersendirian (jika mahu terus berperanan dalam arena politik tanahair).

Fb ID :
Fadzil Ams Mohamed

No comments:

Post a Comment